18 March 2010

pernah x jadi macam ni...
asyik ulang dan ulang lagi bercakap tentang perkara yg sama.
depend on what kind of situation...

kalau kanak-kanak yg umur 4tahun ulang2 benda yg sama,
itu kita xambil kira sebagai sesuatu yg annoying~
sebab itu proses pembelajaran kanak-kanak,
jangan pula kau marah dia,
burung apa? burung apa? burung apa?


tapi kalau seorang murid bertanya perkara yg telah di sebut berulang-ulang kali oleh cikgunya,
ada 2 kemungkinan
satu memang dia xfaham,
satu lagi memanglah dia tak tumpu langsung dalam kelas,
melainkan bila cikgu sebut "ini masuk exam".

situasi lain pula
bila seorang anak bercakap dgn ayahnya atau emaknya
tentang apa jadi dekat sekolah hari ini or next week ada mesyuarat pibg.
dan both of them, ayah dengan emak terlupa tentang apa yg si anak cakap tu.
mungkin emak ayah sangatlah sibuk sampai terlupa,
atau sewaktu si anak bercakap,
emak dan ayah memang sedang memikirkan perkara lain. (selalu ja)

then, kalau seorang kawan baiknya xmendengar apa yg rakannya membebel tu.
memanglah dia xda feel nak dengar bebelan rakannya.or
dia pun nak membebel jugak, sabar sebab tengah tunggu turn.
bagi peluang kawan aku nih.


siapa xpernah alami situasi-situasi seperti ini...memang tak pernah bersosial la jawabnya~
tapi yang berbeza, macam mana kamu mengatasi dan menghadapi situasi tersebut.
( dh mcm bahasa baku dah)

mungkin kalau jadi pendengar xbermasalah sangat,
tapi kalau jadi org yg bercakap memanglah geram,
cakap panjang2 tapi dia xdengar,
mestilah ada rasa nak marah sikit, nak nangis sikit,
part yg paling best
mesti keluar dari mulut: "xsayang la tu" terus merajuk, satu hal pula nak pujuk.

kalo yg xmau tunjuk sangat tu, maunya dia xcakap 2-3hari....
sebab dia fikir, dah xda org nk dengar aku cakap, baik aku diam terus.
padahal org keliling dia xkesah pun..haish!

tapi kalau aku,
selalunya aku xakan ulang benda yg sama, walau penting macam mana pun.
sebab kalau aku dah cakap, dan dia kasi respon yg sgt positif,
then dia lupa,
itu masalah dia.

kadang2 boleh jadi masalah bg aku,
sebab kadang2 tu tau ja, org tu memang ada problem or sibuk.
tapi still xleh nk ubah perangai yg xelok macam ni.

aku faham ja orang lain punya situasi,
cuma selalunya orang yg xfaham perangai aku.

tapi aku bukan merajuk tau, dah memang macam ni,
nak buat macam mana lagi.

0 Comments:

Post a Comment