21 October 2010

Siapa kau?

Selalunya soalan seperti siapa aku?
akan bertandang. menerjah kotak fikiran aku.
korang? aku xtau lah...kotak fikiran masing-masing kan.
Dengan soalan siapa aku ni lah,
boleh bawa diri aku jauh-jauh.

tapi this kind of question
If dibiarkan agak bahaya jugak sebenarnya.
melainkan kalau ko jenis yg berfikir tapi berfikir dengan adanya ilmu.

let say,
Siapa aku? Aku makhluk tuhan.
Tuhan tu siapa plak?kenapa dia wujudkan aku? Apa fungsi aku di bumi nih?

Nampak tak, betapa bahayanya kalau kita hanya berfikir tanpa hala tujuan.
Fikiran tuh sendiri ada bahayanya.
Sebab ramai yg kurang mengetahui.Syirik terbahagi kepada dua.
Syirik kecil dan besar.
Syirik nih apa? Plz, google it. Adakalanya mencari sndiri lebih lama lekatnya di kepala.

Selalunya org xambil kesah sangat. They do whatever that seem right to them.

Contoh paling mudah,
" jangan nyanyi lagi, tengok hujan dah turun"

Aku pernah dgr seorang tok guru cakap:
Ini dh boleh kira khurafat...sebab Allah yg turunkan hujan. bukan nyanyian yg xsedap tu.

Samalah macam kita cakap,
"nanti baiklah demamnya lepas makan ubat".
bukan ubat yg sembuhkan kita. Tapi Allah SWT.

See, perkara-perkara yg kecil cam ni,
yg kita pandang remeh pun sebenarnya ada isu tau. (aku tau ko xpandang pun).

Sebab apa tau, benda-benda yg kita sebut hari-hari nih.
dia akan pengaruh pemikiran kita secara xsedar.

Tetapi,
Soalan Siapa aku?
boleh juga bawa kepada cabang yg baik. Muhasabah diri sbg contohnya.

Siapa aku>Miko si Maruku> Dia tulis blog> Dia merapu ja kat blog dia> xbest pun, dia hentam tulis juga>nak kena private blog?

Aku nak tulis pasal perkara lain sebenarnya....tapi tengoklah apa jadinya.

I'm really bad at teaching, that's why I hate teaching others.
But If you ask for Questions, I'll try my best for the answers.

0 Comments:

Post a Comment