06 April 2011

BUKTI aku STUDY.

Sekarang ni aku tengah menunggu masa untuk habiskn semester ke-2, tahun ketiga degree aku.
Bunyi macam....
belajar apa sampai 3tahun xhabis-habis.

Haha aku masih ingat bila setiap kali habis semester,
kebagusan tiap2 semester yang akan di ukur dengan nilai GPA yg muncul.
aku cakap muncul sebab bukan aku yg kira, jadi kira muncul lah kan. =P

Tapi kenapa aku rasa dalam semua2 semester nih..
Semester nih..yup yang akan menutup tirai dlm beberapa hari lagi.
Ni lah semester di mana aku rasa aku paling-paling belajar...hehe
Sebab aku suka+sayang semua subjek yg aku belajar.
wahaha gila lah suka...jarang2 berlaku!!!


Aku malas nak study lebih2..sebab nanti aku emo.
Mau x emonya..bc sikit je.. "human activities & the effects".
dah tu banyak, eh semua nya negative belaka.

Pokok rosak....ikan mati....terumbu karang menangis...hehe
sibuk nak buat duit jer..tahu tak, hatta paya bakau yg berbau tuh pun ada fungsi dia.
ya..kot xtahu, tanya lah..ni ikut main sedap tangan jer tandatangan sana-sini,
bagi kelulusan bagai...

Dah kronik macam sekarang nih baru nak menyesal...baru nak sibuk.
SELAMATKAN ALAM SEKITAR.

ya..aku memang emosional.nanti mesti ada org nak lawan balik.
Cakap pembangunan nih penting..untuk dptkan sesuatu kita mesti korbankan sesuatu.
Cehhhh...
ko ingat aku xsuka ka kalo satu dunia ni ada internet. mestilah aku suka.
tapi bukannya aku xtahu, kalo nk letak tenet kena korek2 nk tanam kabel bagai~
at least yg ni aku tahu...kalo xda kabel. jgn kata tenet....nak telepon pun payah.

Tapi kan kita ada guideline, law & policies. Standard ntuk capai satu2 perkara tuh.
Aku pelik betul..dah semua nya ada tapi tulah manusia.
Kalo budak2 dlm kelas aku mesti dorang akan cakap "korup lah tu!" Politik sana-sini. Sampai naik muak aku dibuatnya.
Nak yg mudah aja....

Meh sini nak kasi contoh...xmo mention case ni kat mana.
Ada dua cara nak tebang pokok kat hutan ni. nak ambil balak kan..
satu cara senang..xpayah pikir banyak cut down ja seluruh kawasan target tuh.
Ini kita panggil clearing the area.
satu lagi caranya: by selection. So, susah la plak, nak pilih2, mana yg betul2 boleh di potong kan.

Dan pihak yg bertanggungjawab, telah memilih cara yg senang.
Kesannnya.....xpayah la aku nak elaborate panjang. Pikirlah sendiri.

Dari segi pelaksanaan undang2 plak.
Banyak dan segala macam jenis akta dah digubal.
Tapi bila diteliti, mesti akan ada point yg akan mementingkan keuntungan.

Aku cakap ni secara umum jer...
bukanlah aku anti-pembangunan. Aku pun suka...
Tapi kalo boleh aku nak hidup dalam suasana yg natural.
I mean it...sebab kalo tidak mana datangnya term environment-friendly.

Hurmm...segala isu berbangkit yg sedia sudah dibangkitkan boleh dibincangkan di sini.
Sebab aku memang layan bab2 mcm ni.

Jenis luah segala2nya kat blog...dgn harapan ada lah org nak mengutuk aku.
Silalah kutuk-kutuk nih. aku suka jer kalo ada org kutuk aku~


Lain kali aku tulis pasal EIA...nak?

0 Comments:

Post a Comment